Kundtjänst: support@outl1.se

Smarta produkter till fabrikspriser - Gratis expressfrakt vid order över 1500kr!

Köpvillkor

Åldersgräns
För att handla på outl1.se måste du ha fyllt 16 år enligt konsumentverkets riktlinjer. Om du är under 18 år behöver du målsmans godkännande.
Dina personuppgifter
Outl1.se lämnar aldrig vidare dina personuppgifter till tredje part.
Priser
Alla priser i vår butik visas inkl. moms. I kassan och på ditt kvitto visas även ingående moms.
Fraktpriser
Alla ordrar med ett värde över 1500kr levereras helt fraktfritt. Mindre beställningar med ordervärde under 1500kr debiteras en enhetsfrakt om 99kr oavsett antal varor, vikt eller ordervärde. För hemleverans gäller fri frakt (alt frakt 99kr vid order <1500kr) vid ett utkörningstillfälle per order. Samtliga fraktpriser gäller för transporter inom Sverige.
Leverans till annan adress och ändring av transportuppdrag
Önskar du vill välja en annan leveransadress än din folkbokföringsadress kan du kryssa i "Annan leveransadress" i kassan och fylla i önskad leveransadress. Det är i dessa fall vanligt att betalsätten faktura och delbetalning inte är tillgängliga pga den ökade bedrägeririsken.
Ändring av leveransadress för pågående leverans kan endast göras för försändelser som betalats med kort eller direktbetalning via internetbank. För ändringar i transportuppdraget (gäller även telefonnummer) tas en administrativ avgift om minst 500kr ut.
Transport
Vissa av våra produkter kräver av transportskäl viss eftermontering och justering.
Varor skickas med DHL. Beställningar med enskild kollivikt under 20Kg skickas vanligtvis till utlämningsställe nära dig - t.ex mack, matvarubutik eller kiosk. Enskilda kollin som väger över 20Kg eller om paketet är stort (t.ex cyklar 26" och större) skickas vanligtvis som paket eller på pall med DHL direkt hem till dig. I dessa fall får du som gjort köpet i egenskap av privatperon alltid en föravisering via telefon/SMS från fraktbolaget så att ni kan komma överens om en dag som passar er för utkörning. outl1.se avgör vilket transportsätt som används för din beställning.

Hemleverans sker till din fastighets ytterdörr eller tomtgräns under förutsättning att det 1) Finns körbar väg med DHLs lastbil. 2) Du bor inte på en mycket avlägsen landsbygd (gäller främst delar av Norrlands inland samt på öar utan broförbindelse) dit DHL inte levererar. Om du är osäker - kontrollera med DHL före beställning. I annat fall finns försändelsen att hämta på närmaste DHL central.

Om du inte var hemma vid utsatt datum kan sändningen hämtas ut på närmsta DHL terminal, eller så kan du via DHLs kundtjänst boka en ny utkörning. Observera att att vi i samband med leveranshinder fakturerar er i efterhand för den kostnad som uppstått.

Vid leverans till privatperson sker utlämning till mottagaren eller dennes bud mot uppvisande av giltig legitimationshandling. Vid utlämning till bud skall denne uppvisa både sin egen och den på sändningen angivna mottagarens legitimationshandling.

Varor som finns i lager levereras vanligtvis ut från vårt lager i Sverige samma dag (vid beställning vardagar före kl 14:00). Vid beställningar efter kl 14, eller på helger skickar vi vanligtvis ut lagerförda varor från vårt lager nästföljande vardag. Detta innebär att många gånger får våra kunder sina varor redan 1-2 dagar efter beställning, men det är inget vi kan garantera.

Om varor inte finns i lager och därmed har längre leveranstid, anger vi det tydligt i varukorgen och på produktbeskrivningen. I undantagsfall kan leveransen ta längre tid p.g.a. förseningar hos någon av våra leverantörer. Detta ligger utanför vår påverkan och därför går det inte att garantera en exakt leveranstid. Förseningar innebär ingen rätt till prisavdrag. Har ni angett en leveransadress som har lantbrevbäring så får ni räkna med 1-2 vardagar längre leveranstid än normalt.

Leveranser sker endast inom Sverige.
Inbärningshjälp och kvällsleverans
Beroende på var du bor, kan du i vissa fall välja tilläggstjänsterna kvällsleverans 17:00-22:00 för 270kr och/eller inbärningshjälp 325kr. Vilka tilläggstjänster som finns tillgängliga där du bor framgår i kassan före beställning.

Vid beställning av inbärningshjälp får varan växa maximalt 70kg. Tjänsten kan endast erbjudas till privatpersoner. Om tjänsten beställs trots dessa begränsningar, levereras varan utan inbärningshjälp.

Vid beställning av inbärningshjälp innebär det att chauffören hjälper till att bära in varan till anvisad plats. Du som mottagare ansvarar för att hinder skall vara borttagna och att åtgärder är vidtagna för att säkerställa skadefri leverans. Dessa åtgärder som t.ex. att skydda golv och att hänga av dörrar ska ha skett innan leverans. Föraren tar inte av sig skorna vid inbärningen. Du skall vid behov säkerställa att nödvändig bärhjälp finns tillgänglig för att tillsammans med föraren bära in godset i hemmet, om godset är för stort för att kunna hanteras endast av chauffören ensam.

I de fall godset på grund av sin vikt eller storlek i kombination med en svårtillgänglig lossningsplats inte kan hanteras säkert utan risk för skada på person eller egendom, äger föraren rätt att neka inbärning till denna plats. Föraren äger samma rätt att neka inbärning om tidsåtgången för inbärningstjänsten beräknas att överstiga 20 minuter. Beställd inbärningshjälp som nekas av dessa orsaker återbetalas ej. Om du vid nekad inbärningshjälp väljer att inte ta emot leveransen, debiteras du för Outlöst paket, enligt nedan.
Outlösta paket
Försändelse som skickas till utlämningsställe ligger på uthämtningsstället i 14 dagar innan den returneras till oss. Om du inte hämtar ut försändelsen på utlämningsstället, eller om du inte tar emot leveransen i de fall utkörning av försändelsen sker, debiterar vi dig för våra faktiska kostnader både för tur och returfrakt, samt en administrativ avgift om minst 700kr. Vid mycket stora/tunga varor kan våra kostnader bli högre.
Betalning
Du betalar din order vid beställningstillfället i vår kassa online. Vi använder Klarna som betalningsleverantör för privatpersoner. Det gör att du kan välja att betala din order med konto-/kreditkort, delbetalning/avbetalning, faktura i efterskott eller internetbank direkt. Företag betalar med kort via DIBS.
Ångrat köp
Privatkonsumenter har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distanshandelslagen. Ångerrätten börjar gälla samma dag som varan (eller en väsentlig del av den) tas emot av konsumenten. Meddela oss via mail till vår kundtjänst senast 14 dagar efter mottagande av din produkt, om du vill utnyttja ångerrätten. Skriv snabbast och enklast ett e-mail till vår kundtjänst support@outl1.se när du vill ångra ditt köp. Vill du hellre skriva brev kan du istället använda Konsumentverkets blankett för att ångra ditt köp, som du skickar med brev till oss. Berätta gärna om orsaken till att du vill ångra ditt köp. Varan måste returneras till oss senast 14 dagar efter att du meddelat oss om att du vill ångra ditt köp.

Varan bör förpackas väl i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Notera att om varan minskat i värde till följd av att du hanterat den i större utsträckning än vad som varit nödvändigt, till exempel för att undersöka varan, så har vi enligt lagen rätt att göra ett värdeminskningsavdrag från återbetalningen, om vi bedömer att returnerad vara inte längre är i nyskick och måste säljas som begagnad. Detta gäller också om originalemballaget är skadat, eller saknas. Använd alltid genomskinlig tejp för att försluta kartongen. Användning av annan tejp innebär värdeminskning pga skadat emballage.

Du måste själv bekosta och ombesörja returfrakt. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Paket kan inte skickas till vår Box-adress och hämtas ej ut på utlämningsställe/postombud, utan måste levereras hela vägen direkt till outl1.ses lageradress. Om du skickar med Postnord så är det Företagspaket (ej Postpaket el liknande) du ska välja, fråga gärna din speditör om hjälp att välja rätt transporttjänst. Du får vår returadress när du anmäler ditt ångrade köp till oss. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse.

I vissa fall är varan du beställt för stor för att kunna returneras via postombud och i sådant fall behöver du som kund boka en transport och upphämtning med valfri annan fraktspeditör än Postnord, t.ex. Schenker eller DHL. Returfrakten kostar från 50kr men eftersom det slutgiltiga fraktpriset beror på varans storlek, vikt, plats vart ifrån produkten skickas samt vilken speditör du valt så kan vi dessvärre inte kommunicera ett fast pris för er returfrakt på förhand. Notera därför att kostnaden för att returnera en vara kan komma att vara avsevärt högre än vårt exempel. Priset på er returfrakt får ni av den leverantör ni väljer att hantera returen.

Outl1.se åtar sig inget ansvar för transportskador vid returfrakt. Var därför noga med att emballera varan väl, eftersom de flesta transportbolag inte tar ansvar för transportskador i händelse av otillräcklig emballering.

Vid ogiltigt påkallande av ångrat köp skickas en anmaning till dig att hämta produkten, detta skall göras inom 3 kalendermånader från anmaningen, därefter kasseras annars varan. Önskar du att vi skickar varan åter till dig så kan detta i de flesta fall göras mot fraktkostnad. En administrativ avgift om 400kr tas alltid ut i samband med mottagandet av varor (i syfte att ångra köpet) som inte längre kan behandlas som ett ångrat köp. Ej uthämtad försändelse, eller vägran att ta emot försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten. Vid godkänt ångrat köp återbetalar vi dig skyndsamt, och inom 14 dagar efter att du meddelat oss att du ångrar ditt köp.

Ångerrätten gäller inte företag.
Reklamationer
Som privatperson har du alltid 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Vid reklamation tar du kontakt med vår kundtjänst via e-post på support@outl1.se och beskriver orsaken till din reklamation så detaljerat som möjligt. Skicka gärna bilder. Om du har en film som visar felet men filmen är för stor för e-post, så rekommenderar vi att du kontaktar oss och meddelar detta. Vi kan då skicka dig en länk där du kan ladda upp större material för vår beskådan.. Vi kan inte handlägga reklamationer som meddelas via telefon.

Meddelande om fel i vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Det är endast ursprungskund som har möjligheten att reklamera till outl1.se. Varan måste före retur nedmonteras till den storlek den hade vid leverans. Outl1.se bekostar inte demonterings eller monteringskostnader i de fall det är nödvändigt för att returnera varan. Emballera varan noga och helst i det emballage varan låg förpackad i vid leverans. Om varan levererades på pall, skall reklamerad vara returneras på pall av samma storlek som vid ursprunglig leverans. Kunden ansvarar för transportskador på reklamerat gods som returneras med otillräcklig emballering, samt eventuella ökade transportkostnader som beror på otillräcklig eller felaktig emballering - exempelvis avsaknad av pall om sådan funnits vid ursprunglig leverans, eller om kartongen ej är stapelbar.

För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt reklamationsärende. I de fall returärendet ej är giltigt, t.ex om inget fel föreligger på produkten eller om felet inte är ett ursprungsfel, debiteras kunden för våra faktiska kostnader i samband med den felaktiga reklamationen. Detta inkluderar fraktkostnad tur och retur samt en administrativ avgift om 600kr. I de fall där returärendet ej är giltigt och avemballering, montering, funktionskontroll samt återemballering tagit mer än 15 minuter att genomföra, debiteras kunden (utöver fraktkostnader) faktiskt nedlagd arbetstid i ärendet (900kr/påbörjad tim inkl moms).

Alla varor som inkommer i retur utan giltigt returskäl (t.ex icke mottagna/uthämtade ersättningsvaror/reparerade varor samt icke giltiga reklamationer etc) räknas som kunds egendom, betalkravet för varan kvarstår därför. Produkter som ej avhämtas inom 3 kalendermånader från av Outl1.se's skickade anmaning, kommer att kasseras.

Vissa varor kräver montering, justering och/eller installation som inte ingår i köpet. Detta är inte ett giltigt skäl till reklamation, men vår kundtjänst hjälper er gärna att svara på frågor. Vid köp av cyklar räknas justering av bromsar och växlar som normalt underhåll, och en del av monteringen.
Garanti
Om inte avvikelser anges i produktinformationen, säljer outl1.se alla produkter med 1 års garanti till privatpersoner. Om en produkt har längre eller kortare garantivillkor framgår det alltid i produktbeskrivningen. Alla garantier gäller i Sverige. Garantin omfattar fabrikationsfel, dvs fel som orsakats av tillverkaren. Om du vill använda din garanti, meddelar du oss inom garantiperioden (räknat från inköpsdatum) genom ett mail till vår kundservice. Meddelandet skall nå oss inom skälig tid från det att ni upptäckt eller borde ha upptäckt ett fabrikationsfel.

Dessa fabrikationsfel ska konstateras av outl1.se, varpå du som kund får en fri reparation, fria reservdelar, alternativt en ny produkt, samt ersätts för eventuella fraktkostnader. Det är outl1.se som avgör vilket av dessa alternativ som skall användas. Outl1.se bekostar inte ev. felsökning, om sådan måste göras av tredje part för att lokalisera felet. Vid fria reservdelar ersätter vi inte ev. kostnad för utbyte av den trasiga delen. Om felet orsakats av t.ex. handhavandefel, slitage eller felinställd produkt måste vi debitera dig kostnaden. Det gäller även i de fall som vi inte kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv eller varit oaktsam med produkten. Produktgarantin gäller inte om du gjort egen förändring av produktens funktion och/eller utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan egen konfigurering/hantering/reparation av produkten som inte finns beskrivet i bruksanvisningen. Garantin täcker inte förslitningsdelar som t.ex drivremmar, batterier, tändstift, filter, klippblad, bromsbelägg, lager, bussningar, lampor, däckslitage mm samt skador orsakade av korrosion (förutom i det fall korrosion fanns vid leveranstillfället). Garantin gäller den ursprungliga köparen av varan och inte om produkten sålts vidare i andra hand.

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.

För företag gäller den garantirätt som ges från tillverkaren, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer, men är vanligtvis minst 1 år.
Transportskador
Om du noterar skador på emballaget är du skyldig att påtala det för DHLs chaufför eller vid utlämningsstället, så att dem noterar transportskadat emballage innan kvittens görs. När du tar emot godset godkänner du i annat fall till DHL (genom din kvittens av godset) att det inte finns någon synlig emballageskada, vilket håller DHL skadelösa. Outl1.se tar ej ansvar för synliga transportskador som inte anmälts till DHL vid leveranstillfället. Om en transportskada som ej är synlig utanpå emballaget (s.k dold transportskada) skulle uppstå ber vi dig att göra en anmälan om skadan till DHL på 0771-345 345, notera skadenumret du erhåller (C*******) meddela därefter vår kundtjänst skadans omfattning via email. Bifoga gärna bilder. Handläggaren kommer via mail eller telefon återkomma till dig med mer information. Då skadeanmälan kräver en del undersökningsarbete ber vi dig att primärt använda email vid denna typ av ärende. Anmälan om transportskada skall alltid anmälas direkt till DHL inom sju dagar, enligt DHLs transportvillkor. Det är därför viktigt att du avemballerar och inspekterar dina produkter noggrant direkt när du tar emot varan.

För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.
Särskilda villkor vid vissa s.k. gratisvaror
Vid vissa tillfälle kan outl1.se erbjuda gåvor, t.ex vid köp över ett visst belopp eller vid köp av en viss vara. Sådana varor som tillkommit kunden som gåva, kan inte reklameras och tillfaller kunden utan reklamationsrätt eller garanti.
Tvist
outl1.se följer alltid svensk lagstiftning. I händelse av tvist följer outl1.se alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Vid en nationell tvist hänvisar vi till Allmänna Reklamationsnämnden. I övriga fall så finns Europeiska Kommissionens online-plattform (ODR) att tillgå för tvistlösning. Mer information gällande lösningar finner ni på ODR's hemsida. https://webgate.ec.europa.eu/odr/
Force Majeure
Outl1.se är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar outl1.se:s fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.