Villkor för att ångra köp
Privatkonsumenter har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distanshandelslagen. Ångerrätten börjar gälla samma dag som varan (eller en väsentlig del av den) tas emot av konsumenten. Meddela oss via mail till vår kundtjänst senast 14 dagar efter mottagande av din produkt, om du vill utnyttja ångerrätten.
Vid godkänt ångrat köp återbetalar vi dig skyndsamt, och inom 14 dagar efter att du meddelat oss att du ångrar ditt köp
Så här gör du
Hör av dig till vår kundtjänst om du vill ångra ditt köp. Vill du hellre skriva brev kan du istället använda Konsumentverkets blankett för att ångra ditt köp, som du skickar med brev till oss.
Berätta gärna om orsaken till att du vill ångra ditt köp.
Returnera vara
Varan måste returneras till oss senast 14 dagar efter att du meddelat oss om att du vill ångra ditt köp.
Varan bör förpackas väl i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund.
Returadress och transportör
Du måste själv bekosta och ombesörja returfrakt. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Paket kan inte skickas till vår Box-adress och hämtas ej ut på utlämningsställe/postombud, utan måste levereras hela vägen direkt till outl1.ses lageradress. Om du skickar med Postnord så är det Företagspaket (ej Postpaket el liknande) du ska välja, fråga gärna din speditör om hjälp att välja rätt transporttjänst. Du får vår returadress när du anmäler ditt ångrade köp till oss. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse.
För stor vara för att returnera via postombud
I vissa fall är varan du beställt för stor för att kunna returneras via postombud och i sådant fall behöver du som kund boka en transport och upphämtning med valfri annan fraktspeditör än Postnord, t.ex. Schenker eller DHL. Hör av dig direkt till transportören, då vi inte är inblandade i denna del av processen.
Returfraktens kostnad
Returfrakten kostar från 50kr men eftersom det slutgiltiga fraktpriset beror på varans storlek, vikt, plats vart ifrån produkten skickas samt vilken speditör du valt så kan vi dessvärre inte kommunicera ett fast pris för er returfrakt på förhand. Notera därför att kostnaden för att returnera en vara kan komma att vara avsevärt högre än vårt exempel.
Priset på er returfrakt får ni av den transportör ni väljer att hantera returen.
Skadad vara eller vara ej i nyskick
Notera att om varan minskat i värde till följd av att du hanterat den i större utsträckning än vad som varit nödvändigt, till exempel för att undersöka varan, så har vi enligt lagen rätt att göra ett värdeminskningsavdrag från återbetalningen, om vi bedömer att returnerad vara inte längre är i nyskick och måste säljas som begagnad. Detta gäller också om originalemballaget är skadat, eller saknas. Använd alltid genomskinlig tejp för att försluta kartongen. Användning av annan tejp innebär värdeminskning pga skadat emballage.
Outl1.se åtar sig inget ansvar för transportskador vid returfrakt. Var därför noga med att emballera varan väl, eftersom de flesta transportbolag inte tar ansvar för transportskador i händelse av otillräcklig emballering.
Ogiltigt ångrat köp
Vid ogiltigt påkallande av ångrat köp skickas en anmaning till dig att hämta produkten, detta skall göras inom 3 kalendermånader från anmaningen, därefter kasseras annars varan. Önskar du att vi skickar varan åter till dig så kan detta i de flesta fall göras mot fraktkostnad. En administrativ avgift om 400kr tas alltid ut i samband med mottagandet av varor (i syfte att ångra köpet) som inte längre kan behandlas som ett ångrat köp.
Ej uthämtad försändelse
Ej uthämtad försändelse, eller vägran att ta emot försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.
S.k demoex/fyndvaror och ångerrätt
Ångerrätten gäller inte för varor som sålts som "demoex"/"Fyndvaror".
Företag och ångerrätt
Ångerrätten gäller inte företag.