Reklamation av vara

Som privatperson har du alltid 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Meddelande om fel i vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Det är endast ursprungskund som har möjligheten att reklamera till outl1.se.

Så här reklamerar du

Vid reklamation tar du kontakt med vår kundtjänst via e-post på support@outl1.se.
I mailet beskriver du orsaken till din reklamation så detaljerat som möjligt. Skicka gärna bilder. Ju mer information du skickar, dessto snabbare kan vi hantera er reklamation.

Vi kan inte handlägga reklamationer som meddelas via telefon. Orsaken är att reklamationsärenden vanligtvis innebär att vi behöver se bilder på felet, samt i många fall diskutera en lösning med vår serviceverkstad och tillverkaren innan vi kan återkomma med den bästa lösningen på problemet. Då vi är flera handläggare, så kan vi med skriftlig kommunikation och bildunderlag fortsätta att hantera ditt ärende även om den du först hade kontakt med t.ex är sjuk eller har gått på semester.

Filma felet

Om du har en film som visar felet men filmen är för stor för e-post, så rekommenderar vi att du kontaktar oss (via mail till support@outl1.se) och meddelar detta. Vi kan då skicka dig en länk där du kan ladda upp större material för vår beskådan.

Retur av reklamerad vara

Nedmontering
Varan måste före retur nedmonteras till den storlek den hade vid leverans. Outl1.se bekostar inte demonterings- eller monteringskostnader i de fall det är nödvändigt för att returnera varan.

Emballering
Emballera varan noga och helst i det emballage varan låg förpackad i vid leverans. Om varan levererades på pall, skall reklamerad vara returneras på pall av samma storlek som vid ursprunglig leverans. Kunden ansvarar för transportskador på reklamerat gods som returneras med otillräcklig emballering, samt eventuella ökade transportkostnader som beror på otillräcklig eller felaktig emballering - exempelvis avsaknad av pall om sådan funnits vid ursprunglig leverans, eller om kartongen ej är stapelbar.

Med stapelbar menas att en likadant paketerad identiskt kartong skall kunna ställas stabilt på godset utan att någon av godsen skadas.

Fraktkostnad i samband med reklamation

För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten tur och retur betald vid ett giltigt reklamationsärende.

I de fall returärendet ej är giltigt, t.ex om inget fel föreligger på produkten eller om felet inte är ett ursprungsfel, debiteras kunden för våra faktiska kostnader i samband med den felaktiga reklamationen. Detta inkluderar fraktkostnad tur och retur samt en administrativ avgift om 600kr. I de fall där returärendet ej är giltigt och avemballering, montering, funktionskontroll samt återemballering tagit mer än 15 minuter att genomföra, debiteras kunden (utöver fraktkostnader) faktiskt nedlagd arbetstid i ärendet (900kr/påbörjad tim inkl moms).

Ej mottagen åtgärdad reklamation samt ogiltig reklamation

Varor som skickats till oss på reklamation, och efter att reklamationen åtgärdats samt skickats tillbaka till er - inkommer i retur till oss utan giltigt returskäl (t.ex icke mottagna/uthämtade ersättningsvaror/reparerade varor) räknas som kunds egendom. Betalningskrav för varan kvarstår därför. Produkter som ej avhämtas inom 3 kalendermånader från av Outl1.se's skickade anmaning, kommer att kasseras.

Detta gäller även för reklamationer där inget fel på den reklamerade produkten kunnat konstateras av outl1.se (s.k. ogiltig reklamation).

Montering, justering och/eller installation

Vissa varor kräver montering, justering och/eller installation som inte ingår i köpet. Detta är inte ett giltigt skäl till reklamation, men vår kundtjänst hjälper er gärna att svara på frågor.

Vid köp av cyklar räknas justering av bromsar och växlar som normalt underhåll, och en del av monteringen.