Kundtjänst: support@outl1.se

Kvalitetsprodukter 40-70% billigare - Gratis expressfrakt vid order över 1500kr!

Transportvillkor

Leveranser sker endast inom Sverige. När ditt paket har skickats kommer vi att skicka ett mail med en länk till dig, så att du kan följa din beställning.

Fraktkostnad

Alla ordrar med ett värde över 1500kr levereras helt fraktfritt. Mindre beställningar med ordervärde under 1500kr debiteras en enhetsfrakt om 99kr oavsett antal varor, vikt eller ordervärde. För hemleverans gäller fri frakt (alt frakt 99kr vid order <1500kr) vid ett utkörningstillfälle per order. Samtliga fraktpriser gäller för transporter inom Sverige.

Transportör

Varor levereras vanligtvis med DHL, men andra transportörer kan komma att användas.

Leveranstid

Varor som finns i lager levereras vanligtvis ut från vårt lager i Sverige samma dag som du beställt (vid beställning vardagar före kl 14:00).

Många gånger får våra kunder sina varor redan 1-2 dagar efter beställning (innan kl 14), men det är inget vi kan garantera. Under högsäsong - april till juni är vår leveranstid vanligtvis 2-5 vardagar, pga hög belastning på vår personal och på DHL.

Leveranstiden kan även variera lite beroende på var i landet ni bor. Har ni en leveransadress som har lantbrevbäring, eller om ni bor i en mindre ort på landsbygden, så får ni räkna med 1-3 vardagar längre leveranstid än ovan.

Beställningar efter kl 14 eller på helger/röda dagar

Vanligtvis skickar vi ut lagerförda varor från vårt lager nästföljande vardag.

Vart befinner sig min produkt nu?

När ditt paket har skickats kommer vi att skicka ett mail med en länk till dig, så att du kan följa din leverans online. Där kan du enkelt se var i transportkedjan din produkt befinner sig - exempelvis när din produkt lämnat lagret. Det kan ta upp till 48 timmar innan informationen uppdateras första gången, från att vi skickat ut varan.

Kontrollera även din skräppost, så att mailet inte hamnat där.

Följ din försändelse på activetracing.dhl.com. Ange ditt sändningsnummer i mittersta sökfältet

Transportförseningar

I undantagsfall kan leveransen ta längre tid p.g.a. förseningar hos våra transportörer. Var er order befinner sig kan ni se via länken ni får när vi skickat ut er vara.

I de fall varan lämnat vårt lager och förseningen därmed beror på vår transportör ber vi er att för snabbast hantering i första hand kontakta transportören (oftast DHL) direkt, då förseningen av transporten tyvärr står utanför vår kontroll.

Om ni har en direkt kontakt med transportören får ni besked betydligt snabbare än om ni skulle vända er till oss, eftersom vi i vår hand då måste vända oss till transportören och sedan återkomma till er, vilket ger längre responstid. Vi har också svårt att som mellanhand boka en tid för utleverans till er, eftersom vi inte vet vilken tid som passar bäst för er att ta emot godset.

Transportförseningar innebär ingen rätt till prisavdrag.

Leveranstid på varor som ej finns i lager

Många produkter tar slut i lager snabbare än vi hunnit få in nya. I vissa fall erbjuder vi då dig som kund möjlighet att förboka en vara från nästa sändning. Vi anger då tydligt på produktsidan att varan ej finns i lager för omgående leverans, och anger en uppskattad tidpunkt för när varan kommer in i lager.

Om förändringar i inleveransdatum uppstår, så meddelar vi det på produktsidan för den vara ni beställt. Vår kundtjänst kan inte ge någon ytterligare information än den som du finner där. Har du förbokat en vara och väntar på leverans - håll utkik på produktsidan för mer information.

Om en försening av beräknat ankomstdatum inträffar, beror det på faktorer som ligger utanför vår kontroll och som vi tyvärr inte kan påverka.

I vissa fall får vi endast in ett begränsat antal varor, och hela sändningen som är på väg till vårt lager kan bli förbokad innan varan anländer vårt lager. Vi tar då bort möjligheten att förboka varan.

Om varor inte finns i lager och därmed har längre leveranstid, anger vi det tydligt i varukorgen och på produktbeskrivningen.

Tilläggstjänster och tillval vid transport

Ändring av leveransadress för pågående leverans kan endast göras för försändelser som betalats med kort eller direktbetalning via internetbank. Detta beror på regler för att förebygga risken för bedrägeri.

Tillval som t.ex inbärningshjälp och kvällsleverans kan inte läggas till efter att ordern redan skickats.

Leverans till annan adress och ändring av transportuppdrag

Önskar du välja en annan leveransadress än din folkbokföringsadress kan du kryssa i "Annan leveransadress" i kassan och fylla i önskad leveransadress. Det är i dessa fall vanligt att betalsätten faktura och delbetalning inte är tillgängliga pga den ökade bedrägeririsken. Ändring av leveransadress för pågående leverans kan endast göras för försändelser som betalats med kort eller direktbetalning via internetbank. För ändringar (gäller även telefonnummer) i transportuppdraget (då en order redan är lagd) tas en administrativ avgift om minst 500kr ut.

Inbärningshjälp och kvällsleverans

Vilka tilläggstjänster som finns tillgängliga där du bor framgår i kassan före beställning. Detta beror bland annat på var du bor. I vissa fall kan du välja tilläggstjänsterna kvällsleverans 17:00-22:00 för 270kr och/eller inbärningshjälp 325kr. Vid beställning av inbärningshjälp får varan väga maximalt 70kg. Tjänsten kan endast erbjudas till privatpersoner.
Om tilläggstjänsten beställs trots dessa begränsningar, levereras varan utan inbärningshjälp.

Inbärningshjälp

Vid beställning av inbärningshjälp innebär det att chauffören hjälper till att bära in varan till anvisad plats. Du som mottagare ansvarar för att hinder skall vara borttagna och att åtgärder är vidtagna för att säkerställa skadefri leverans. Dessa åtgärder som t.ex. att skydda golv och att hänga av dörrar ska ha skett innan leverans. Föraren tar inte av sig skorna vid inbärningen. Du skall vid behov säkerställa att nödvändig bärhjälp finns tillgänglig för att tillsammans med föraren bära in godset i hemmet, om godset är för stort för att kunna hanteras endast av chauffören ensam.

Svårtillgänglig lossningsplats vid inbärningshjälp

I de fall godset på grund av sin vikt eller storlek i kombination med en svårtillgänglig lossningsplats inte kan hanteras säkert utan risk för skada på person eller egendom, äger föraren rätt att neka inbärning till denna plats. Föraren äger samma rätt att neka inbärning om tidsåtgången för inbärningstjänsten beräknas att överstiga 20 minuter. Beställd inbärningshjälp som nekas av dessa orsaker återbetalas ej. Om du vid nekad inbärningshjälp väljer att inte ta emot leveransen, debiteras du för Outlöst försändelse (se längre ner).

Hemleverans/ Utlämningsställe

Vad är hemleverans respektive leverans till utlämningsställe

Utlämningsställe: - t.ex mack, matvarubutik eller kiosk.
Beställningar med enskild kollivikt under 20Kg skickas vanligtvis till utlämningsställe nära dig.

Hemleverans: Enskilda kollin som väger över 20Kg eller om paketet är stort (t.ex cyklar 26" och större) skickas vanligtvis som paket eller på pall med DHL direkt hem till dig.

I kassan framgår vilket transportsätt som förmodligen kommer att användas för er leverans. outl1.se avgör vilket transportsätt som används för din beställning, förutom de fall då du valt hemleverans mot extrakostnad av en vara som normalt skickas till utlämningsställe.

Hemleverans

Du som gjort köpet i egenskap av privatperson får alltid en föravisering via telefon/SMS från fraktbolaget så att ni kan komma överens om en dag som passar er för utkörning.

Hemleverans sker till din fastighets ytterdörr eller tomtgräns under förutsättning att det:
1) Finns körbar väg med DHLs lastbil.
2) Du bor inte på en mycket avlägsen landsbygd
(gäller främst delar av Norrlands inland samt på öar utan broförbindelse) dit DHL inte levererar.

Om du är osäker - kontrollera med DHL före beställning.

I annat fall finns försändelsen att hämta på närmaste DHL central.

Vad krävs vid hemleverans?

Vid leverans till privatperson sker utlämning till mottagaren eller dennes bud mot uppvisande av giltig legitimationshandling. Vid utlämning till bud skall denne uppvisa både sin egen och den på sändningen angivna mottagarens legitimationshandling.

Missad hemleverans (leveranshinder)

Om du inte var hemma vid överenskommen tid kan sändningen hämtas ut på närmsta DHL terminal, eller så kan du via DHLs kundtjänst boka en ny utkörning. Observera att att vi i samband med leveranshinder fakturerar er i efterhand för den kostnad som uppstått.

Outlösta försändelser

Försändelse som skickas till utlämningsställe ligger på uthämtningsstället i 14 dagar innan den returneras till oss. Om du inte hämtar ut försändelsen på utlämningsstället, eller om du inte tar emot leveransen i de fall utkörning av försändelsen sker, debiterar vi dig för våra faktiska kostnader både för tur och returfrakt, samt en administrativ avgift om minst 700kr. Vid mycket stora/tunga varor kan våra kostnader bli högre.

Detsamma gäller även om du beställt hemleverans men transportören kan inte trots flera försök få tag på dig för att boka utkörningstid. Eller om du bokat tid för utkörning, men du är inte anträffbar för att ta emot dina varor på den tid du bekräftat.

Transportskador

Skador på emballaget

Om du noterar skador på emballaget är du skyldig att påtala det för DHLs chaufför eller vid utlämningsstället, så att dem noterar transportskadat emballage innan kvittens görs. När du tar emot godset godkänner du i annat fall till DHL (genom din kvittens av godset) att det inte finns någon synlig emballageskada, vilket håller DHL skadelösa. Outl1.se tar ej ansvar för synliga transportskador som inte anmälts till DHL vid leveranstillfället.

Ej synlig transportskada

Om en transportskada som ej är synlig utanpå emballaget (s.k dold transportskada) skulle uppstå ber vi dig att göra en anmälan om skadan till DHL på 0771-345 345, notera skadenumret du erhåller (C*******) meddela därefter vår kundtjänst skadans omfattning via email. Bifoga gärna bilder. Handläggaren kommer via mail eller telefon återkomma till dig med mer information.

Hur gör jag vid transportskada?

Då skadeanmälan kräver en del undersökningsarbete ber vi dig att primärt använda email vid denna typ av ärende. Anmälan om transportskada skall alltid anmälas direkt till DHL inom sju dagar, enligt DHLs transportvillkor. Det är därför viktigt att du avemballerar och inspekterar dina produkter noggrant direkt när du tar emot varan. För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.