Leveranser sker endast inom Sverige. När ditt paket har skickats kommer vi att skicka ett mail med en länk till dig, så att du kan följa din beställning.
Fraktkostnad
Alla ordrar med ett värde över 1500kr levereras helt fraktfritt*. Mindre beställningar med ordervärde under 1500kr debiteras en enhetsfrakt om 99kr oavsett antal varor, vikt eller ordervärde. För hemleverans gäller fri frakt (alt frakt 99kr vid order <1500kr) vid ett utkörningstillfälle per order. Samtliga fraktpriser gäller för transporter inom Sverige.
*ett ortstillägg på 499kr kan tillkomma vid frakt till orter utanför speditörernas ordinarie rutter.
Transportör
Vi använder oss primärt av fyra olika speditörer. Dachser, DSV, Airmee samt Postnord. Vill du läsa mer om våra speditörer klickar du här.
Avisering
Våra transportörer kommer under något skede av leveransen att avisera dig via SMS och det är därför ett krav att förse oss med ett mobiltelefonnummer i samband med din beställning.
Leveranstid
Varor som finns i lager levereras vanligtvis ut från vårt lager i Sverige samma dag som du beställt (vid beställning vardagar före kl 14:00).
Många gånger får våra kunder sina varor redan 1-2 dagar efter beställning (innan kl 14), men det är inget vi kan garantera. Under högsäsong - april till juli är vår leveranstid vanligtvis 2-5 vardagar, pga hög belastning på vår personal och hos våra transportörer.
Leveranstiden kan även variera lite beroende på var i landet ni bor. Har ni en leveransadress som har lantbrevbäring, eller om ni bor i en mindre ort på landsbygden, så får ni räkna med 1-3 vardagar längre leveranstid än ovan.
Beställningar efter kl 14 eller på helger/röda dagar
Vanligtvis skickar vi ut lagerförda varor från vårt lager nästföljande vardag.
Vart befinner sig min produkt nu?
När ditt paket har skickats kommer vi att skicka ett mail med en länk till dig, så att du kan följa din leverans online. Där kan du enkelt se var i transportkedjan din produkt befinner sig - exempelvis när din produkt lämnat lagret. Det kan ta upp till 48 timmar innan informationen uppdateras första gången, från att vi skickat ut varan.
Kontrollera även din skräppost, så att mailet inte hamnat där.
För mer information om hur du följer din försändelse klickar du här.
Transportförseningar
I undantagsfall kan leveransen ta längre tid p.g.a. förseningar hos våra transportörer. Var er order befinner sig kan ni se via länken ni får när vi skickat ut er vara.
I de fall varan lämnat vårt lager och förseningen därmed beror på vår transportör ber vi er att, för snabbast möjliga hantering, i första hand kontakta speditören direkt, då förseningen av transporten tyvärr står utanför vår kontroll.
Om ni upprättar en direktkontakt med transportören får ni besked betydligt snabbare än om ni skulle vända er till oss, eftersom vi i vår hand då måste vända oss till transportören och sedan återkomma till er, vilket ger längre responstid. Vi har också svårt att som mellanhand boka en tid för utleverans till er, eftersom vi inte vet vilken tid som passar bäst för er att ta emot godset.
Transportförseningar innebär ingen rätt till prisavdrag.
Leveranstid på varor som ej finns i lager
Många produkter tar slut i lager snabbare än vi hunnit få in nya. I vissa fall erbjuder vi då dig som kund möjlighet att förboka en vara från nästa sändning. Vi anger då tydligt på produktsidan att varan ej finns i lager för omgående leverans, och anger en uppskattad tidpunkt för när varan kommer in i lager.
Om förändringar i inleveransdatum uppstår, så meddelar vi det på produktsidan för den vara ni beställt. Vår kundtjänst kan inte ge någon ytterligare information än den som du finner där. Har du förbokat en vara och väntar på leverans - håll utkik på produktsidan för mer information.
Om en försening av beräknat ankomstdatum inträffar, beror det på faktorer som ligger utanför vår kontroll som vi tyvärr inte kan påverka.
I vissa fall får vi endast in ett begränsat antal varor, vilket innebär att hela sändningen som är på väg till vårt lager kan bli förbokad innan varan anländer vårt lager. Vi tar då bort möjligheten att förboka varan.
Om varor inte finns i lager, och därmed har längre leveranstid, anger vi det tydligt i varukorgen och på produktbeskrivningen.
Leverans till annan adress och ändring av transportuppdrag
Ändring av leveransadress för pågående leverans kan endast göras för försändelser som betalats med kort eller direktbetalning via internetbank. Detta pga regler för att förebygga risken för bedrägeri.
Önskar du välja en annan leveransadress än din folkbokföringsadress kan du kryssa i "Annan leveransadress" i kassan och fylla i önskad leveransadress. Det är i dessa fall vanligt att betalsätten faktura och delbetalning inte är tillgängliga pga den ökade bedrägeririsken. Ändring av leveransadress för pågående leverans kan endast göras för försändelser som betalats med kort eller direktbetalning via internetbank. För ändringar (gäller även telefonnummer) i transportuppdraget (då en order redan är lagd) tas en administrativ avgift om minst 500kr ut.
Hemleverans/ Utlämningsställe
Vad är hemleverans respektive leverans till utlämningsställe
Utlämningsställe: - t.ex mack, matvarubutik eller kiosk. Beställningar med enskild kollivikt under 20kg skickas vanligtvis till utlämningsställe nära dig.
Hemleverans: Enskilda kollin som väger över 20kg eller om paketet är stort (t.ex cyklar 26" och större) skickas vanligtvis som paket eller på pall direkt hem till dig. Leveransen sker vanligen vardagar 8-16 men avvikelser från detta kan förekomma.
I kassan framgår vilket transportsätt som förmodligen kommer att användas för er leverans. Outl1.se avgör vilket transportsätt som används för din beställning, förutom de fall då du själv valt hemleverans mot extrakostnad av en vara som normalt skickas till utlämningsställe.
Hemleverans
Du som gjort köpet i egenskap av privatperson får alltid en föravisering från fraktbolaget så att ni kan komma överens om en dag som passar er för utkörning.
Hemleverans sker till din fastighets ytterdörr eller tomtgräns under förutsättning att det:
1.Finns körbar väg för speditörens lastbil.
2.Du bor inte på en mycket avlägsen landsbygd (gäller främst delar av Norrlands inland samt på öar utan broförbindelse) dit våra speditörer inte kan leverera.
Vad krävs vid hemleverans?
Vid leverans till privatperson sker utlämning till mottagaren eller dennes bud mot uppvisande av giltig legitimationshandling. Vid utlämning till bud skall denne uppvisa både sin egen och den på sändningen angivna mottagarens legitimationshandling.
Missad hemleverans (leveranshinder)
Om du inte var hemma vid överenskommen tid så kommer anlitad speditör att kontakta dig för att boka en ny tid. Observera att att vi i samband med leveranshinder fakturerar er i efterhand för den kostnad som uppstått.
Outlösta försändelser
Försändelser som skickas till utlämningsställe med PostNord ligger på uthämtningsstället i 7 dagar innan den returneras till oss. Försändelser som skickas med DSV aviseras med SMS där du följer instruktioner och själv väljer när du vill ha din leverans. Försändelser som skickas med Dachser aviseras genom telefon för att bestämma vilken dag du vill ha din leverans och efter 3 misslyckade försök går leveransen i retur. OBS. Dachser kan ringa från hemligt nummer. Försändelser som skickas med Airmee aviseras genom SMS med hänvisning till deras frakt portal för att bestämma vilken dag du vill ha din leverans och efter 3 misslyckade försök går leveransen i retur. Om du inte hämtar ut försändelsen hos ombudet, eller om du inte tar emot leveransen i de fall utkörning av försändelsen sker, debiterar vi dig för våra faktiska kostnader både för tur och returfrakt, samt en administrativ avgift om minst 700kr. Vid mycket stora/tunga varor kan våra kostnader bli högre.
Detsamma gäller även om du beställt hemleverans men transportören inte kan, trots flera försök, nå dig för att boka utkörningstid. Eller om du bokat tid för utkörning, men du är inte anträffbar för att ta emot dina varor på den tid du bekräftat.
Transportskador
Skador på emballaget
Om du upptäcker skador på emballaget och/eller produkten så är du skyldig att se till att dessa skador antecknas på kvittensen eller vid utlämningsstället innan du kvitterar ut godset. När du tar emot godset godkänner du i annat fall till speditören (genom din kvittens av godset) att det inte finns någon synlig emballageskada, vilket håller speditören skadelösa. Outl1.se tar ej ansvar för synliga transportskador som inte anmälts till speditören vid leveranstillfället.
Ej synlig transportskada
Om en produktskada som ej är synlig utanpå emballaget (s.k dold transportskada) skulle uppstå ber vi dig att göra en anmälan omedelbart (senast dagen efter mottagen leverans) direkt till oss, skicka även med sändningsnummer och dokumentering av skadans omfattning. Bifoga gärna bilder. Kontakta därefter vår kundtjänst så hjälper vi dig vidare.
Hur gör jag vid transportskada?
För att kontakta oss gällande en transportskada klickar du här.
Anmälan om synlig transportskada skall alltid anmälas direkt till oss, senast inom sju dagar. Det är därför viktigt att du avemballerar och inspekterar dina produkter noggrant direkt när du tar emot varan. För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.
PostNord
Efter att du hämtat ut ditt gods som blivit skickat med PostNord är du själv skyldig att kontrollera om godset är transportskadat och i så fall anmäla skadan till PostNord samma dag, antingen via telefon 0771-33 33 10 eller via PostNords hemsida.